Scientology Boss Furious After Daily Mail Reports on His Tom Cruise ‘Bromance’ and Secret Videos

Church of Scientology head David Miscavige really didn’t like the Daily Mail’s allusions to a “bromance” between him and notorious Scientologist Tom Cruise.


After Leah Remini’s book release, former members of Church of Scientology began coming out to express their own experiences to the Daily Mail. They gave details about the close friendship between Cruise and Miscavige. The story called Cruise “Scientology royalty,” claiming that the church worked hard to “impress” him. The two “gamble and smoke cigars together and share a special language—but Miscavige secretly recorded the movie star,” the Daily Mail reported.

The former church members who came forward talked about secret video cameras Miscavige allegedly installed to tape members of the church. Presumably, this meant all members, including Cruise. According to iMediaEthics, that’s what Miscavige took issue with, insisting anyone being recorded knows they are being recorded.

He filed a formal complaint with the Independent Press Standards Organisation, which regulates the press in the U.K. The only problem is that the Daily Mail published the story from an American journalist about U.S. events, and American journalism isn’t regulated by anyone. It shouldn’t fall under IPSO’s purview, but that didn’t stop it from issuing a kind of “ruling” anyway.

The Daily Mail told IPSO that it stands by its sources and the claims made in the piece. Miscavige’s response, however, was “unpublishable,” they told IPSO, so instead they updated it, reflecting Miscavige’s denial that hidden cameras were used to record auditing sessions with Cruise “for his own personal entertainment.” He also swore he did not have a soccer field laser leveled out to impress David Beckham.

While the piece reflects the sentiment of Miscavige’s denials, IPSO wasn’t satisfied, saying they didn’t properly report the denials. “The Committee was unable to conclude that the steps taken prior to publication showed that Mail Online had taken care not to publish inaccurate, misleading or distorted information,” IPSO said, and required the site publish the disclaimer on their website.

Enjoy this piece?

… then let us make a small request. AlterNet’s journalists work tirelessly to counter the traditional corporate media narrative. We’re here seven days a week, 365 days a year. And we’re proud to say that we’ve been bringing you the real, unfiltered news for 20 years—longer than any other progressive news site on the Internet.

It’s through the generosity of our supporters that we’re able to share with you all the underreported news you need to know. Independent journalism is increasingly imperiled; ads alone can’t pay our bills. AlterNet counts on readers like you to support our coverage. Did you enjoy content from David Cay Johnston, Common Dreams, Raw Story and Robert Reich? Opinion from Salon and Jim Hightower? Analysis by The Conversation? Then join the hundreds of readers who have supported AlterNet this year.

Every reader contribution, whatever the amount, makes a tremendous difference. Help ensure AlterNet remains independent long into the future. Support progressive journalism with a one-time contribution to AlterNet, or click here to become a subscriber. Thank you. Click here to donate by check.

Close
alternet logo

Tough Times

Demand honest news. Help support AlterNet and our mission to keep you informed during this crisis.