Managing the Message

In Iraq these days, Bush Administration media manipulators appear to be spread about as thin as U.S. troops are. Made up of former Bush campaign workers and PR hotshots, Team Bush's spinmeisters in country are still trying to shine a positive light on the administration's bountiful blunders. With the number of U.S. soldiers killed ticking ever upwards and reports of a U.S. military massacre of women and children in Fallujah, even the most sycophantic reporter is no longer interested in doing a piece about a newly painted school or a renovated soccer field.

According to columnist Molly Ivins, the Bush media team's press releases -- with headlines such as "Beautification Plan for Baghdad Ready to Begin," and "The Reality Is Nothing Like What You See on Television" -- reflects just how out of touch the occupation press people are.

At several recent press briefings, Brigadier General Mark Kimmitt, the deputy chief of military operations in Iraq, and Dan Senor, the main US spokesman in Iraq, have been the unlikely front men for "Operation We Can't Figure Out What's Going On from One Day to the Next."

Since the situation in Fallujah started heating up, Brig. Gen. Kimmitt has taken to accusing the Qatar-based Al-Jazeera network of spreading lies and stirring up the Iraqi people by its reports and graphic images of dead civilians in that beseiged city. Brig. Gen Kimmitt angrily suggested that Iraqis should "Change the channel to a legitimate, authoritative, honest news station. The stations that are showing Americans intentionally killing women and children are not legitimate news sources. That is propaganda, and that is lies." You could hear echoes of the Vietnam-era "Damn that Walter Cronkite" in Kimmitt's remarks.

Because of the chaos and increased kidnappings of foreign nationals, the New York Times and a number of other major news sources are either restricting their reporters to Baghdad or are once again embedding them within military units. And, according to an April 15 Media Action Alert issued by FAIR (Fairness & Accuracy in Reporting), occupation authorities have kept "a tight rein on the information flow from Fallujah, with only one small television network pool in the city that 'travels and operates' under the watch of the Marines."

Attacking the messenger, in this case Al-Jazeera and the United Arab Emirates-based Al-Arabiya, is a time-honored U.S. practice that may get the adrenalin pumping on the front lines, but it has resulted in deadly consequences for journalists from both networks: A recent Al-Jazeera documentary called "The Murder of the Witnesses" called attention to the U.S. bombing of its offices early in the invasion, and last month, two Al-Arabiya journalists were shot and killed by U.S. soldiers as they covered a night-time rocket attack on Baghdad hotel.

In the long run occupation authorities recognize that the best way for the U.S. to control the news coming out of Iraq is to control the major news outlets in the country. Thus far, however, most of the millions of tax payer dollars spent sponsoring pro-U.S. television networks have gone to naught.

The Arab-language satellite television station Al Hurra -- "the Free One" in Arabic -- which is based in Springfield, Va., has "inspire[d] mixed emotions in its Middle East audience," the Christian Science Monitor's Gregory D. Johnsen recently reported. Launched in mid-February with a first-year budget of $62 million, Al Hurra is supposed to be an alternative to news stations like Al-Jazeera and Al-Arabiya. While President Bush hoped Al Hurra would cut through the "hateful propaganda that fills the airwaves in the Muslim world," and promote debate in the region, his hopes have not been realized. Instead it appears to critics that Al Hurra has already become just another state-run propaganda vehicle.

Hopes for another U.S.-backed television network, the Iraqi Media Network and its broadcast channel Al Iraqiyah, "have dimmed, despite spending nearly $200 million on two Pentagon contractors hired to launch the media company," the Los Angeles Times' Edmund Sanders recently reported. The contract was recently transferred from San Diego-based Science Applications International Corp. to Florida equipment maker Harris Corp. According to Sanders, "The station has suffered from management turnover and poor ratings. Some U.S. and Iraqi advisors left, complaining that coalition officials tried to use the station as a public-relations vehicle."

In his late-March piece, Sanders also pointed out that the U.S. had been trumpeting the fact that more than 250 newspapers -- with a combined circulation of 300,000 (in a country of nearly 25 million) -- had "sprouted since Iraqi President Saddam Hussein was toppled. Still, despite Iraqis' reputation as voracious readers, newspapers have barely penetrated the market."

"There's a budding free press, but it remains weak," Sanders wrote. "Although reporters theoretically are free to express their views, the U.S. military has raided the offices of newspapers it deemed to be aiding insurgents. The Iraqi Governing Council has banned some news outlets for being 'disrespectful'; and the office of one U.S.-backed newspaper was recently attacked with a rocket-propelled grenade."

On March 20, L. Paul Bremer, the chief U.S. administrator in Iraq, set up the Iraq Communications and Media Commission -- which is based on the U.S. Federal Communications Commission. The Commission, which will consist of nine appointed members, will have the authority to license broadcasters, draft media laws and help develop professional and ethical standards. According to Sanders, the media commission will "open bidding for two licenses to set up national TV channels," and have to work out "whether foreign ownership will be permitted and whether the stations will be affiliated with a particular party or religion."

Just how bad is the news from Iraq? So bad that the four-person staff of "The Current News Early Bird," the Pentagon's highly valued news clipping service -- and Secretary of Defense Donald Rumsfeld's first read in the morning on his way to the office -- has been told by Pentagon officials "to stop reprinting news-magazine articles and have quashed at least one controversial newspaper article," the Wall Street Journal recently reported.

And here's the best that Max Boot, the Olin Senior Fellow for National Security Studies at the Council for Foreign Relations and an ardent supporter of the invasion and occupation, can come up with regarding managing the message. In a recent Los Angeles Times column Boot suggested that the U.S. replace Kimmitt and Senor with an Iraqi face. By having them make all the announcements, it "gives the rebels exactly what they want by furthering the impression that they are fighting against a U.S. occupation rather than an emerging democracy with broad international support."

"Why not put an Iraqi face on current operations by having Iraqi officials brief reporters?" Boot asks.

Has anyone seen Baghdad Bob?

Bill Berkowitz is a freelance writer covering right-wing groups and movements.

Understand the importance of honest news ?

So do we.

The past year has been the most arduous of our lives. The Covid-19 pandemic continues to be catastrophic not only to our health - mental and physical - but also to the stability of millions of people. For all of us independent news organizations, it’s no exception.

We’ve covered everything thrown at us this past year and will continue to do so with your support. We’ve always understood the importance of calling out corruption, regardless of political affiliation.

We need your support in this difficult time. Every reader contribution, no matter the amount, makes a difference in allowing our newsroom to bring you the stories that matter, at a time when being informed is more important than ever. Invest with us.

Make a one-time contribution to Alternet All Access, or click here to become a subscriber. Thank you.

Click to donate by check.

DonateDonate by credit card
Donate by Paypal

Don't Sit on the Sidelines of History. Join Alternet All Access and Go Ad-Free. Support Honest Journalism.