News & Politics  
comments_image Comments

How a Sketchy, Unsourced Claim in a Government Report Became Part of the Case Against Iran

Researchers apparently searched the Internet — and ended up citing an obscure, anonymous website that was simply citing another source.

Continued from previous page

 
 
Share
 
 
 

The evening after the report was first published, CNN ran a segment on what it called “troubling new details on a new report of Iran's intelligence service.” The story compared the 30,000 figure to the roughly 100,000 employees in the 17 U.S. intelligence agencies and offices, and went through various attacks over the years attributed to Iranian intelligence.

 

A CNN spokeswoman said the network “checked the number with sources that led us to feel comfortable that the report was in line with the national security community's understanding."

As support for the 30,000 claim, the study  cites a post on a website,  iranchannel.org, which aggregates news critical of Iran’s government.

That post, from 2010, turns out to merely excerpt another study from yet another source.

That study, titled “Shariah: The Threat to America,” was put out by the hawkish  Center for Security Policy. As the title suggests, it doesn’t focus on Iran but rather the purported threat of Islamic law.

The study briefly  mentions that Iran’s intelligence ministry has “up to some 30,000 officers and support staff.” Its  source: the  2008 article in the Christian Science Monitor.

That piece refers to Iran’s intelligence ministry having “some 30,000 on the payroll by one count,” which came from Ranstorp, the Swedish terrorism researcher.

Ranstorp told us that while he did not recall citing the figure to the Monitor, it might have originated with  Kenneth Katzman, a Mideast specialist with the Congressional Research Service who often writes on Iran.

Katzman told us that the figure did not come from him. He added that 30,000 did not seem “inordinately unreasonable” but that he does not know of evidence supporting it.

Bill Gertz, the Washington Free Beacon reporter who obtained and published the Federal Research Service study, told ProPublica he stands by his story.

"In my 30-plus years in reporting on national security issues, I have found that such unclassified reports often use press reporting of such numbers to avoid having to use classified information,” Gertz said. “I also know that most of the people who write such reports have access to classified information about the subjects they write about and I doubt they would publish a figure that would be contradicted by classified assessments of the number of personnel in the [intelligence ministry]."

Gertz also pointed to another report on Iran, this one produced in 2010 by private intelligence firm  Stratfor. But that  report says that, as of 2006, Iran’s intelligence ministry had just 15,000 employees. It does not cite a source for the figure.

 

 

 
See more stories tagged with: